ADVIES & BEGELEIDING
CultureScan
CultureScan

Strategy
Uitdagingen
De beslissing om een managementsysteem in je organisatie in te voeren kan op vele factoren gebaseerd zijn. Klanten of andere belanghebbenden vragen erom, het is een verplichting vanuit de moedermaatschappij, het management wil zich onderscheiden van de concurrentie, of men wil efficiënter gaan werken doorheen de hele waardeketen. Ongeacht de reden, de meeste organisaties die een managementsysteem implementeren worden geconfronteerd met uitdagingen.
​
Zo merk ik bijvoorbeeld dat in heel wat organisaties het kwaliteitssysteem losstaat van de strategie en strategische doelen. Of wordt kwaliteit benaderd vanuit een product of een proces.
Medewerkers spelen een cruciale rol in het managementsysteem en in het bereiken van de gewenste resultaten en dat wordt nog al eens vergeten. Maar als iedereen in de organisatie duidelijk begrijpt welk type gedrag van hen verwacht wordt dat naar succes of het behalen van doelstellingen leidt, zal je resultaten zien die de concurrentie overtreffen.
Duidelijkheid is belangrijk,
gedetailleerde beshrijvingen van gedrag
leiden naar succes
Hierbij een aantal tips
Hou rekening met je context
De uitvoering van je strategie kan je niet los zien van de context waarin je organisatie actief is. Je klanten hebben behoeften of onuitgesproken verwachtingen, die je zo goed mogelijk wil beantwoorden. Je leveranciers willen graag met je samenwerken, maar niet ten alle kosten. Je hebt het liefst van al geëngageerde medewerkers en business partners, die zich met jouw organisatie willen verbinden. Je context en stakeholders goed begrijpen en hieruit je sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen in kaart brengen is een goed vertrekpunt.
Zet je doelen scherp
Strategie begint met een visie. En die visie begint met een leider aan de top en strekt zich uit over alle medewerkers van het bedrijf. Hoe je strategie vertaalt naar processen, producten of diensten is van fundamenteel belang. Zorg ervoor dat de doelen, het beleid erachter en de doelstellingen (KPI’s) duidelijk geformuleerd zijn en door iedereen begrepen worden.
Dit moet je doen op verschillende niveaus: organisatiebreed, op procesniveau als op het individeel niveau. Uitvoering van de strategie en het beleid gebeurt tenslotte door de mensen in jouw organisatie. Zorg ervoor dat de mensen de strategie en het beleid snappen.


Nog een paar tips
Leiderschap is de sleutel
De praktijkervaring toont aan dat leiderschap een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling en aansturing van de strategie. Leiders van een organisatie stellen een doel voor ogen, liefst inspirerend met een duidelijk kijk op de toekomst. Tegelijk moeten leiders een interne omgeving ontwikkelen waarin mensen zich volledig kunnen ontplooien en zich inzetten voor het bereiken van de doelstellingen van de organisatie. Mijn ervaring is dat het overtuigen en begeesteren van de mensen één van de moeilijkste opdrachten van een leider is. Om een zichtbare verandering te realiseren moet men bovendien het nodige geduld aan de dag leggen, omdat de resultaten van het veranderingstraject nu eenmaal niet meteen zichtbaar zijn.
​
Bouw op je mensen
In kom regelmatig managers tegen die ervan uitgaan dat kwaliteit vooral te maken heeft met processen, procedures en producten. Jammer, want de mensen binnen de organisatie zijn verreweg de belangrijkste kwaliteitsfactor. Bij het bouwen van een managementsysteem moet je ervoor zorgen dat je deze reis samen met hen maakt.
Voor leiders is het vanzelfsprekend om vanuit de strategie een proces te benaderen. En dit klopt in zekere zin ook. Alleen, door enkel deze weg te bewandelen verlies je heel wat potentieel. Denk eens na over het volgende: medewerkers kennen processen van binnen en buiten. Velen van hen werken er al jaren mee. Ze weten wat er fout gaat. Ze zien patronen. Maar voor het grootste deel wordt er nooit gebruik gemaakt van hun kennis en ervaring. Door gebruik te maken van hun inzichten kan je niet alleen je managementsysteem beduidend verbeteren en als kers op de taart heb je nu medewerkers die nog meer geëngageerd zijn.