ADVIES & BEGELEIDING
CultureScan
CultureScan
Culture
Mensen als drijvende kracht
Het geheim van een goede, succesvolle organisatiecultuur is wanneer je erin slaagt een omgeving te creëren waarin medewerkers het gewenste gedrag vertonen dat bijdraagt tot het bereiken van organisatiedoelstellingen.
Heel wat bedrijven hebben waarden gedefinieerd, en dat is oké, daar is niets mis mee. Voorbeelden van bedrijfswaarden kunnen zijn: respect, transparantie, eerlijkheid, zorg voor veiligheid,... Je ziet ze vaak hangen op plaatsen waar iedereen ze kan zien: op screensavers, op de website of in de fabriekshallen aan de muur.
De intentie vanuit het management is dat de bedrijfswaarden bijdragen tot de realisatie van de organisatiedoelstellingen. En vooral, dat medewerkers op basis van de waarden, het gedrag vertonen dat ertoe leidt dat de doelstellingen worden gehaald. Maar werkt dit zo effectief? Misschien wel, mogelijk niet.
Voor de mensen op het terrein zijn deze waarden vaak te generiek en zijn ze voor interpretatie vatbaar. Iedereen heeft zijn eigen referentiekader waardoor waarden als respect of eerlijkheid bijvoorbeeld een andere invulling krijgt. En men weet vaak niet wat men met deze waarden moet aanvangen. Moet men deze waarden nu vanbuiten kennen, is dat de doelstelling?
Tegelijk moet elke organisatie ervoor zorgen dat doelstellingen op verschillende vlakken worden nagestreefd zoals commerciële en financiële doelen, het respecteren van wetgeving, kwaliteit, veiligheid, informatiebeveiliging, milieu, etc. Wil dit zeggen dat je voor al deze elementen een aparte cultuur moet gaan ontwikkelen ? Neen dus. Zorg er voor dat je één geïntegreerde organisatiecultuur hebt die de strategische doelen en het beleid helpen te realiseren.
Rond organisatiecultuur bestaan er een aantal mythes.
Graag deel ik mijn ervaring en inzichten hierover
Mythes
Zolang we goed bezig zijn is cultuur geen prioriteit
In een geglobaliseerde wereldeconomie onderscheiden succesvolle organisaties zich niet meer door hun producten of diensten. Vandaag wordt het verschil gemaakt door de mensen achter deze producten en diensten en door de manier waarop ze omgaan met klanten, leveranciers of andere belanghebbenden. Uiteindelijk is het de attitude en het gedrag van onze medewerkers die het verschil maakt. En daar moet je vandaag aan beginnen bouwen.
Wij hebben geen organisatiecultuur
Niet dus. Alle organisaties hebben een cultuur. Wanneer mensen samenkomen ontstaat er een cultuur. Denk aan een sportvereniging, op school, familiebijeenkomsten, een groep vrienden. Zo ook in het bedrijfsleven en op de werkvloer. Steeds gelden er ongeschreven regels over welk gedrag aanvaard wordt, de stijl van communiceren, tot en met de kledingstijl. En ofwel voel je je goed hierin en pas je je aan, ofwel wil je geen deel uitmaken van de club en verlies je je engagement.
De leider bepaalt de cultuur
Uiteraard is dit zo. Alleen, uit mijn ervaring gaat het niet altijd om de formele leider. Waar mensen samenkomen treedt meestal een natuurlijke leider naar voor. Het is de persoon met de sterkste persoonlijkheid die het beslissingsproces van de groep aanstuurt, en waarbij anderen volgen. En hier komt de kat op de koord: die sterke persoonlijkheid is niet altijd een leidinggevende. Het kan om het even wie zijn. En daar schuilt nu net het gevaar.
Cultuur ontstaat toevallig
De cultuur in een organisatie wordt aangestuurd door de mensen met de sterkste persoonlijkheid. En wanneer deze personen gekend zijn om hun cynisme en je-m’en-foutisme, gaan zij de mensen rondom hen negatief beïnvloeden. Als je cultuur niet bewust en doelgericht creëert, wordt het sowieso gecreëerd door de mensen met de sterkste persoonlijkheid. En dat zijn niet noodzakelijk de managers, supervisors of formele leiders. Als deze natuurlijke leiders positief, enthousiast, samenwerkend en kwaliteitsgericht zijn, dan heb je geluk. Cultuur kan je dus best niet aan het toeval overlaten.
Organisatiecultuur zelf creëren
Je laat het succes van je organisatie dus niet afhangen van geluk of toeval. Als leider moet je aan het succes van je organisatie werken, bijvoorbeeld door een weldoordachte strategie te ontwerpen. Het succes van een organisatie hangt vandaag lang niet alleen af van een goede strategie en de kwaliteit van de producten of diensten, maar vooral van het gedrag van jouw mensen. Zij kunnen het verschil maken en ervoor zorgen dat jouw klanten een buitengewone klantervaring beleven. Zij zorgen ervoor dat jouw strategie uitgevoerd wordt. Ook een organisatiecultuur kan je best bewust en systematisch
bouwen.